Где хранить электронную цифровую подпись?

Уведомления из квитанций («підпис на незахищеному носії») связаны с изменившимся правовым регулированием в ЭЦП-сфере.  07.11.2018 г. вступил в силуЗакон № 2155*. где ЭЦП сменилась на квалифицированную электронную подпись или печать (КЭП)*

.* Закон №2155 ст.1 п23 кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису* і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

* Закон №2155 ст.1 п23 засіб удосконаленого електронного підпису чи печатки - апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення удосконаленого електронного підпису чи печатки, та/або перевірки удосконаленого електронного підпису чи печатки, та/або зберігання особистого ключа удосконаленого електронного підпису чи печатки

В переходных положениях к Закону № 2155: ЭЦП и сертификаты открытых ключей, выданные до 07.11.2018 г., могут использоваться до окончания срока действия сертификата, но не позднее 2 лет со дня вступления в силу Закона № 2155 (т. е. не позднее 07.11.2020 г.) (п. 5 разд. VII Закона № 2155)*. Документы, подписанные такими старыми ЭЦП, признаются действительными.

*. п. 5 разд. VII Закона № 2155 Електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані відповідно до вимог Закону України "Про електронний цифровий підпис" до набрання чинності цим Законом, використовуються користувачами електронних довірчих послуг, кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.

с 07.11.2018 г. и до того, как начали присылать квитанции с предупреждением, новые ключи генерировали и генерируют на обычных носителях. Никто не акцентировал внимание на их защищенности. Формально такие ключи выпадают из-под действия переходных положений к Закону №2155.

Исходя из положений ч. 2 ст, 17 Закона № 2155, злектронное общение с налоговой в большинстве случаев (отправка отчетности, подписание НН, вход в злектронньїй кабинет и т. д.) должно происходить с использованием квалифицированных электронных доверительных услуг (ЭДУ).

А поскольку в абзаце первом ч. 2 ст. 17 Закона № 2155 упоминаются квалифицированные ЭДУ, то использования КЭП неизбежать.

ДФС выдает КЭП как и ранее на незащищенных носителях  объясняя это тем, что ключи могут быть использованы и в других целях кроме как электронный документооборот с ДФС. Но обращает внимание ,что для обмена документами с ДФС ключи должны быть сгенерированы на защищенных носителях!

Также о квалифицированный электронной подписи для налогоплательщиков с 22.05.2019 г.* прямо упоминает НКУ (см. п. 42.5. п.п, 48.5.1. п. 201,1. п.п. З п.п. 298.1.1 НКУ).

  • 48.5.1 НКУ Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки платника податку.
  • 298.1.1 НКУ  засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством;
  • 42.5 НКУ Платник податків стає користувачем електронного кабінету та набуває право подавати звітність в електронній формі і вести листування засобами електронного зв’язку в електронній формі після проходження в електронному кабінеті електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" або тих сервісів ідентифікації, використання яких дозволяється методологом електронного кабінету.
  • 201.1  На дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

* Соответствующие изменения в НКУ были внесены Законом Украины от 16.05.2019 г. № 2725-УІІІ (вступил в силу с 22.05.2019 г.).

1000 Осталось символов